Samochód osobowy to najpopularniejszy środek trwały wykorzystywany w firmie. Niekiedy koszty zakupu i wydatki związane z użytkowaniem auta podlegają zaliczeniu w koszty w całości. Dużo częściej mamy do czynienia z sytuacją, że podlegają one limitowaniu.
Podatnicy wykorzystujący samochody osobowe w działalności gospodarczej mogą zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na ich zakup do wysokości określonych ustawowo limitów. Nie ma przy tym znaczenia, czy auto zakupiliśmy za swoje własne środki, wzięliśmy leasing czy najmujemy je długoterminowo.
W 2025 limity te wynoszą :
– 225 000 zł dla samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 875, 1394, 1506 i 1681) oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
– 150 000 zł dla pozostałych samochodów
Przykładowo : przedsiębiorca zakupił samochód osobowy o wartości brutto 200 000 zł ( zakładając, że podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z zakupem auta ). Nie jest to pojazd elektryczny ani napędzany wodorem. Do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć odpisy amortyzacyjne obliczone proporcjonalnie do wysokości 150 000 zł. Taka sama zasada dotyczy samochodów użytkowanych w leasingu.
Z dniem 1 stycznia 2026 r. planowana jest zmiana w/w limitów, a podstawą tej zmiany jest zmiana ustawy o elektro mobilności. Zmiana tej ustawy wchodzi w życie dopiero za kilka miesięcy, ale warto już teraz przygotować się na to, co będzie za sobą niosła. Wysokość limitu będzie zależała od emisyjności CO2 auta firmowego – im wyższa emisyjność tym niższy limit.
Nowe limity od 01 stycznia 2026 roku :
– 225.000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy ( tu bez zmian w stosunku do 2025 roku )
– 150.000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a Prawa o ruchu drogowym, wynosi mniej niż 50 g na kilometr ( tylko niektóre auta hybrydowe )
– 100.000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a Prawa o ruchu drogowym, jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr ( znaczna większość samochodów )
Co to oznacza dla przedsiębiorców?
Jeżeli posiadasz auto firmowe, którego wartość przewyższa w/w limity , jest to środek trwały , który jest amortyzowany- do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów zastosowanie będą miały STARE limity. Oznacza to, że jeżeli auto zostanie zakupione do końca 2025 roku i wprowadzone do ewidencji środków trwałych – nic na tym nie stracisz. Ta zasada dotyczy również aut w leasingu finansowym.
Jeżeli użytkujesz auto w leasingu operacyjnym lub najmie długoterminowym- zastosowanie znajdą NOWE limity, bez znaczenia kiedy została zawarta umowa leasingu/najmu oraz jak długo są opłacane raty. Ile na tym stracisz? Przy założeniu, że poprzedni limit to 150 000 zł a nowy – 100 000 zł zapłacisz więcej podatku ( i niekiedy składki zdrowotnej )* ponieważ do kosztów uzyskania przychodów zaliczysz odpowiednio mniej o :
– jesteś podatnikiem CIT opodatkowanym według 9 % skali – 4500 zł
– jesteś podatnikiem CIT opodatkowanym według 19 % skali – 9500 zł
-jesteś podatnikiem PIT opodatkowanym według 12 % skali – 10500 zł
-jesteś podatnikiem PIT opodatkowanym według 32 % skali – 20500 zł
-jesteś podatnikiem PIT opodatkowanym liniowo – 11950 zł
* w kalkulacji uwzględniono całą nadwyżkę 50000 zł ponad limit
Różnica pomiędzy zasadami dotyczącymi „ własnych „ aut a tych w leasingu czy najmie długoterminowym wynikają z interpretacji Ministerstwa Finansów oraz braku w przepisach przejściowych założeń dotyczących umów leasingu czy najmu. Zdaniem wielu prawników czy doradców podatkowych są to założenia niezgodne z zasadami ochrony praw nabytych. Nie wiemy, jak te przepisy będą ostatecznie interpretowane przez Ministerstwo Finansów, należy jednak już teraz przygotować się na nadchodzące zmiany.
Skąd wziąć dane o emisji CO2
CEPIK – dane zawarte będą w dokumentach homologacyjnych producenta samochodu
